Meer dan een museum

Geschiedenis

Als Oorlogsmuseum zit ‘geschiedenis’ natuurlijk in ons DNA, maar inmiddels heeft het museum zelf óók een geschiedenis. Hieronder kun je alle belangrijke en bijzondere mijlpalen lezen van ons museum in de Tijdslijn, veel leesplezier!

Tijdslijn

23-11-2023

Start 2 projecten met maatschappelijke deelnemers

In november zijn we gestart met 2 projecten die we gezamenlijk uitvoeren met vrijwilligers die de cliënten én deelnemers van onze maatschappelijke partners begeleiden. Het ene project is de bouw en inrichting van een koel- & vriescel waarvan we de materialen vanwege gebrek aan budget, geheel of zeer grotendeels gesponsord hebben gekregen van allerlei bedrijven. Het andere project is de realisatie van een professioneel collectiedepot van 80m2 waar we verschillende fondsen voor hebben aangeschreven waaronder het Cultuurparticipatiefonds die voor dit participatieproject een subsidie van €25.000 heeft toegekend. Heel waardevol en gaaf om te zien dat we met bedrijven, fondsen, ons eigen Vrijwilligersteam én de deelnemers/cliënten van onze Maatschappelijke partijen, deze mooie en belangrijke projecten kunnen realiseren!
17-11-2023

Predicaat: Parel van de Westfriese Bedrijvengroep

Op 17 november waren we aanwezig bij de uitreiking van de ‘‘Duurzaam Ondernemen Awards’’. In 2022 waren we nog één van de genomineerden hiervoor. Ook al deden we dit jaar zelf niet mee, toch werden we door Henk Vlaming op het podium geroepen. Een poosje geleden waren we met het museum namelijk Parel van de WBG geworden. Hiermee verbinden we ons duurzaam aan het samenwerkingscollectief, want samen sta je sterker! Op het podium kregen we het bijbehorende predicaat uitgereikt, die we de volgende dag meteen bij de entree van het museum gemonteerd hebben.
28-10-2023

25.000e Bezoeker binnen 1 jaar

Vandaag was het moment dat we voor het eerst 25.000 bezoekers binnen 1 jaar hebben mogen ontvangen! We zijn echt heel trots op deze prachtige groei die we met het hele Museumteam mogelijk hebben gemaakt! Daarnaast willen we ook al onze ambassadeurs bedanken doordat ze met veel enthousiasme en waardering spreken over het museum in hun eigen kringen!
30-8-2023

Aankoop buurpand 'Bowling': Enorme kans!

Het buurpand (de bowling) stond al een aantal jaren te koop. Vanwege de sterke groei van het museum hebben we dit al die tijd als een hele belangrijke kans gezien. Vanuit fondsen is er meer dan voldoende beschikbaar voor doorontwikkeling van museumgebouwen, verduurzaming en het realiseren van exposities en publieksruimtes, alleen helaas niet voor de aanschaf van een gebouw. We waren dan ook heel enthousiast geworden na afloop van een bespreking met de gemeente waarin we het advies kregen om via een raadsvoorstel financiële steun te vragen voor de aankoop. Op aanraden hebben we de bowling aangekocht o.v.b.v. financiering en zijn we nu druk bezig met het ontwikkelen van een professioneel projectplan. In 2024 gaan we met vol vertrouwen verder in dit waardevolle proces!
26-6-2023

Allerhoogste subsidie tot nu toe ontvangen van €100.000

Een prachtige subsidie van Provincie Noord-Holland voor een waardevol en maatschappij-breed project! We werden geïnspireerd om deze innovatiesubsidie bij de Provincie aan te vragen doordat we steeds vaker benaderd worden door scholen die verderop in het land zitten en vanwege de grote reistijd niet ons museum kunnen bezoeken, maar wél van ons aanbod gebruik willen maken. Vaak vragen ze ons of we niet ook iets online hebben. We kunnen met deze subsidie innoveren door onze lesprogramma’s volgens Escaperoom-concept ook online te gaan maken en dit tegelijk ook te doen voor onze reguliere programma’s. Dit grote project gaan we gezamenlijk uitvoeren met het bedrijf InformAR van Medemblikker Andre Hundman en met de Theatergroep Sint Pieter voor figuranten in de online lesprogramma’s en Experience Tours! We vinden het veelzeggend én het motiveert ons dat we merken dat de maatschappij de waarde inziet van het aanbod en de diverse activiteiten die het museum aanbiedt en er daardoor inmiddels steeds vaker bedragen als deze aan onze stichting worden toevertrouwd!
15-6-2023

ANWB nominatie voor leukste uitje van Noord-Holland!

We zijn voor het eerst genomineerd voor de ANWB verkiezing van het ‘Leukste uitje van Noord-Holland 2024’! Hier zijn we enorm dankbaar voor en als team trots op deze waardering van het publiek. Van half juni t/m eind oktober konden er stemmen uitgebracht worden. Begin november kregen we ook nog eens het prachtige nieuws dat we bij de top 10 geëindigd zijn!! We zijn door de ANWB uitgenodigd om op 16 januari 2024 bij de ANWB op het hoofdkantoor langs te komen waar de winnaars op feestelijke wijze bekend gemaakt gaan worden. Stiekem willen we nu natuurlijk gaan winnen ook 🙂
6-5-2023

98-jarige Canadese Veteraan Jim Parks

Zaterdag 6 mei 2023 werd Jim Parks, een Canadese bevrijder uit de Tweede Wereldoorlog, ontvangen op het stadhuis van Gemeente Enkhuizen. Hij kwam in 1944 in Europa aan land in Normandië, bij Juno Beach. Hij vocht mee bij de Slag om de Schelde en via het oosten van het land kwam hij terecht in Friesland en Appingedam. Jim Parks en zijn familie waren in Nederland op uitnodiging van de Friese stichting Canadian Liberators. Vanuit het Oorlogsmuseum hadden we de dankbare eer om Veteraan Jim Parks op te mogen halen met de Plymouth Staffcar DeLuxe om hem naar het Stadhuis van Enkhuizen te brengen voor de lunch en vanuit daar met een echte W.O.II Willys Jeep naar de begraafplaats te begeleiden waar we samen met hem en de overige aanwezigen ook nog een minuut stilte hebben gehouden.
4-5-2023

Extra bijzondere 4-mei herdenking voor Oorlogsmuseum Medemblik

Als Oorlogsmuseum vinden we de Dodenherdenking ieder jaar op 4 mei een belangrijk moment en als team vinden we het dan ook belangrijk om daar aan bij te dragen. Dit jaar was wel extra bijzonder omdat we door gemeente Hollands Kroon gevraagd waren om alle genodigden in een colonne van onze legertrucks naar de onthulling van het vliegtuigmonument in Nieuwe Niedorp te brengen. Dit monument is ter nagedachtenis aan de jonge vliegeniers van de Vickers Wellington T2990 die op 23 juni 1941 brandend neerstortte na een beschieting door een Duitse nachtjager. Vijf van de zes Tsjechische bemanningsleden zijn hierbij omgekomen. Bijzonder is dat wij van dit vliegtuig veel (crash)onderdelen hebben binnen onze collectie en grootse plannen hebben om dit onderdeel te laten zijn van een nieuwe expositie! Wordt vervolgd.
15-3-2023

Oorlogsmuseum Medemblik verduurzaamt, nu helemaal van het gas af!

Het museum is definitief van het gas af! Een prachtige stap in de verduurzaming van onze museale panden! Daarnaast hebben we op het dak nog eens 109 extra zonnepannelen kunnen leggen door financiële steun vanuit de Rabobank en Provincie NH voor deze duurzaamheidsactie.
20-2-2023

RTL 4 Filmdag in het museum

In januari kregen we een belletje van het RTL4 tvprogramma Buitengewoon Nederland. Ze vroegen of het ons leuk leek om mee te doen aan het programma. Dit vonden we natuurlijk hartstikke leuk om te doen en daarbij is het een prachtige kans om meer bekendheid te krijgen. Op 20 februari was de filmdag in het museum. Het museum werd omgetoverd tot een filmset met lampen, camera’s en scripts. Vol enthousiasme heeft Museumdirecteur Lars van alles verteld over het museum en wat er bij ons allemaal te beleven valt. We zijn enorm benieuwd naar het resultaat en hebben al gehoord dat we in 3 verschillende afleveringen te zien zijn in de maanden maart en april!
15-1-2023

Nieuwe website van Oorlogsmuseum Medemblik live

De oude website is destijds door museumdirecteur Lars gemaakt en was ondertussen al flink gedateerd vanwege alle doorontwikkelingen die we hebben gerealiseerd. Het was nog een flinke puzzel om alle inhoud te bepalen, aangezien we zeker ‘meer dan een museum zijn’. Grafisch vormgever Janita had al mooie ontwerpen gemaakt voor de pagina’s van de nieuwe website. Samen met webbouwer Rik Derks die tegen een sponsortarief werkte konden we deze ontwerpen verwezenlijken tot een prachtige website!
Museumkaart in Oorlogsmuseum Medemblik gratis bezoek
1-1-2023

Vanaf nu ook te bezoeken met Museumkaart

In oktober 2022 kregen we de officiële Museum-Registratie en 1 van de grote voordelen is dat we daardoor nu per 1-1-2023 voortaan ook te bezoeken zijn door de ruim 1,5 miljoen Museumkaarthouders in Nederland. We hopen ze allemaal dit jaar te mogen verwelkomen onder het motto: ''Spaar ze nu allemaal'' 😉
Stand van Oorlogsmuseum Medemblik op de vrijwilligersbeurs die druk bezocht door mensen die op zoek zijn naar Vrijwilligerswerk
26-11-2022

Vrijwilligersbeurs 13x aanmelding

Deze dag waren we voor de derde keer met een stand aanwezig op de Vrijwilligersbeurs die georganiseerd werd door onze partner Vrijwilligerspunt West-Friesland. Deze beurs bracht wel 13 aanmeldingen waar dat er de eerste beurzen tezamen, nog drie waren. Kort samengevat: de groei zit er flink in!
17-11-2022

Dronevluchtfilm Oorlogsmuseum

Alex Bijvoet van www.opportunityfilm.nl heeft geheel belangeloos een prachtige Dronevluchtfilm gemaakt. De beelden zijn echt prachtig! Alvast een mooie herinnering voor later om terug te kunnen zien. Klik op de button om de Dronevluchtfilm te bekijken!
Groepsfoto met VIPs tijdens Grand Opening in Oorlogsmuseum Medemblik met Amerikaanse Ambassade, burgemeesters en wethouders
4-11-2022

Grand Opening 'Weg naar Vrijheid'

De nieuwe Expositie ‘Weg naar Vrijheid’ waar we ruim 1,5 jaar aan gewerkt hebben, werd op 4-11-2022 officieel geopend. 110 genodigden waren aanwezig waaronder Provincie Noord-Holland, Amerikaanse Ambassade, 7 gemeentes, samenwerkingspartners, sponsoren en een aantal vrijwilligers.
Bezoekers worden getrakteerd met soesjes om het lustrum van 5 jaar bestaan te vieren van Oorlogsmuseum Medemblik
21-10-2022

Oorlogsmuseum 5 jaar geopend!

Het Oorlogsmuseum is vandaag, exact 5 jaar geleden officieel geopend door Burgemeester Frank Streng. In 5 jaar: van 225m2 naar 3.000m2 museum, van 8 vrijwilligers naar 90, jaarlijks 150 schoolklassen, 250 groepsarrangementen, totaal 15.000 bezoekers, corona overleefd en Museum-geregistreerd!
Bezoekers van mooie ouderwetse Bioscoopzaal van Filmhuis Medemblik met leuke films voor een leuk avondje uit
15-10-2022

Filmhuis Medemblik gestart

Vandaag was de Grand-Opening van Filmhuis Medemblik met iedere zaterdag om 20:30 een thema-gebonden film. De thema’s zijn: Film v/d maand, Oorlogsfilm, Oldie, Best Of. De Grand-Opening was een waar succes met een 100-jaar oude film van Buster Keaton met lieve pianobegeleiding van Yvo Verschoor.
Logo Geregistreerd Museum van de Museumregistratie, Oorlogsmuseum Medemblik is Geregistreerd Museum voor de Museumkaart
12-10-2022

Museumregistratie behaald!

We zijn super trots op dit mooie en bevestigende resultaat dat we, na 3 jaar hard werken en veel te hebben geleerd, ‘Museum Geregistreerd’ zijn! Een aantal voordelen zijn: het museum is professioneel ingericht, we mogen meedoen met de Museumkaart en we komen makkelijker in aanmerking voor subsidies.
Museumbezoekers genieten in het museumcafé van een drankje en wat lekkers om de 10.000e bezoeker van het jaar te vieren
10-9-2022

10.000e Bezoeker binnen 1 jaar

Vandaag was het moment dat we voor het eerst 10.000 bezoekers binnen 1 jaar hebben mogen ontvangen! Dat we hier nu al binnen 5 jaar na de opening in 2017 - ondanks 2 jaar corona - naar toe zijn gegroeid, is iets wat we nooit hadden durven dromen! We zijn ontzettend trots en gemotiveerd om door te gaan!
Presentatie over de Tweede Wereldoorlog in Bioscooptheatertje van Oorlogsmuseum Medemblik
1-7-2022

Eerste W.O.II Lezing een Feit

In onze stijlvolle Bioscoop-Theaterzaaltje gaf Hans Nauta de eerste lezing ooit in het Oorlogsmuseum! Hij nam de uitverkochte zaal (90 plaatsen) mee in de Luchtoorlog boven West-Friesland. Hij vertelde ook over een vliegtuigbotsing boven Hoorn, een oude man van 88 jaar op de eerste rij, stond op en zei:
''Ik ben daar ooggetuige van''
1-7-2022
De directeur van de Rabobank overhandigt duurzaamheidsprijs aan museum over de Tweede Wereldoorlog met cheque voor zonnepanelen
29-4-2022

Hoofdwinnaar Verduurzaming!

Rabobank heeft een actie opgezet voor het verduurzamen van maatschappelijke gebouwen in West-Friesland. Van de vele aanmeldingen waren wij 1 van de 3 genomineerden. Door de jury is vervolgens besloten dat ons museum de hoofdwinnaar is van heel West-Friesland met een prijs van wel €17.500!
Vrijwilliger Joppe van Oorlogsmuseum Medemblik heeft de Vrijwilligersprijs van het Jaar gewonnen vanuit Vrijwilligerspunt West-Friesland
19-11-2021

Winnaar Vrijwilliger van 2021!

Onze partner Vrijwilligerspunt West-Friesland houdt jaarlijks de actie ‘Vrijwilliger van het jaar’. Uit de vele aanmeldingen was onze vrijwilliger Joppe, 1 van de 3 genomineerden. De jury besloot dat vanwege de grootse inzet als 17-jarige, Joppe het predicaat ‘Vrijwilliger van het jaar’ heeft gewonnen!
Logo van SBB met samenwerkingspartner Oorlogsmuseum Medemblik zodat stagiaires werkervaring kunnen opdoen tijdens hun studie
26-10-2021

We zijn nu Erkend Leerbedrijf!

Vanaf vandaag zijn we Erkend Leerbedrijf voor MBO-studenten die een stageplaats zoeken. Femke wordt onze eerste stagiair, ze studeert Servicemedewerker Niveau 2. Ze gaat de rest van het schooljaar 2 dagen in de week meehelpen. Het spreekt haar erg aan dat de werkzaamheden bij ons heel divers zijn.
Première van Oorlogsfilm Operatie Teddybeer met groepsfoto van de Burgemeester met hoofdrolspelers in Oorlogsmuseum Medemblik
26-9-2021

Première ‘Operatie Teddybeer’

De film Operatie Teddybeer is voor een groot deel opgenomen in het jaren ’40 dorpje van het museum, een hele eer! De officiële première was begin 2020 in een afgeladen Eye Filmhuis in Amsterdam. Bij deze première in ons eigen bioscooptheatertje was Burgemeester Frank Streng present, een mooi moment!
Interview van een samenwerking tussen Bureau Halt met een Museum waar jongeren een taakstraf kunnen doen
24-9-2021

Eerste Halt-jongere in Museum

Vandaag een taakstraf bij ons voor de eerste Halt-jongere. Als museum proberen we breder ons maatschappelijke steentje bij te dragen, dit doen we onder het motto ‘Meer dan een Museum’. Begin september tekenden we de samenwerkingsovereenkomst met Bureau Halt. De pers was bij dit moment.
Interessante nieuwsbrief over Tweede Wereldoorlog weetjes van een Oorlogsmuseum die maandelijks per mail gestuurd wordt
31-12-2020

Eerst Nieuwsbrief is een feit!

De groei naar een professioneel museum begint steeds meer vorm te krijgen. Een mooie volgende stap is dat we vanaf vandaag elke maand de Nieuwsbrief zullen sturen naar een ieder die dat interessant vindt én zich hiervoor op onze website inschrijft. Dat er velen mogen volgen!
Legerauto wordt gebruikt voor het rouwvervoer van Veteranen naar de laatste rustplaats
20-10-2020

Website Uniek Rouwvervoer live

Op 24-8-2019 hebben we op aanvraag een uitvaart met onze GMC-legertruck gereden voor de 92-jarige Veteraan Jerry. Broer Wim had hierdoor als laatste wens om ook zo naar de laatste rustplaats gebracht te worden, wat we gedaan hebben op 31-3-2020. Hieruit is www.uniekrouwvervoer.nl  ontstaan.
100e verjaardag van Tweede Wereldoorlog Veteraan Klaas Appel wordt gevierd met een rondrit in een Legervoertuig van een museum
28-08-2020

Rondrit met 100-jarige Veteraan

Voor de 100e verjaardag van Opa Klaas Appel, wilde Kleindochter Heidi hem vandaag verrassen met een rondrit in een echte Tweede Wereldoorlog legerauto. Het was een hele eer om Veteraan Klaas, die voor ons land gevochten heeft in de Meidagen van 1940, deze rondrit te mogen aanbieden! Gefeliciteerd!
Oprichters van het museum houden de eerste steen van het museum over de Tweede Wereldoorlog vast
13-5-2020

Panden eigendom van het Museum!

Oprichterspaar Robin & Sietske Rustenburg zijn dit initiatief begonnen met als doel de scholen uit de gemeente Medemblik te ontvangen. Omdat dit doel flink overstegen is, willen ze dat het museum toekomstbestendig wordt. Daarom hebben ze de panden Zeldenrust 3, 5 en 5a geschonken aan het museum.
Spullen en opdrachten die bezoekers gebruiken bij de Speurtocht en Escaperoom in een museum over de Tweede Wereldoorlog
1-1-2019

Eerste activiteit voor bezoekers

Educatief W.O.II Centrum is alleen voor scholen gestart. Omdat we steeds de vraag kregen of we ook te bezoeken waren, hebben we het lesprogramma voor de kinderen doorontwikkeld zodat het ook geschikt is voor alle leeftijden. Dit heet de Experience Tour volgens Escaperoom-concept en is nu live!
Een seniorengroep geniet van een heerlijke broodtafel lunch in een bruincafé van een museum over de Tweede Wereldoorlog
2-5-2018

Allereerste Arrangement ooit!

Vandaag hadden we de eer om de Seniorenkring van de kerk 'De WEG' uit Grootebroek te mogen ontvangen! We mochten een leuk arrangement voor ze verzorgen met rondleidingen, uitgebreide broodtafelbuffet in jaren ’40 stijl als lunch. Het was een waardevolle dag, dat er nog vele arrangementen mogen volgen!
Burgemeester knipt lintje door om een nieuw museum over de Tweede Wereldoorlog te openen
21-10-2017

Museum Officieel geopend!

Ruim 3 jaar keihard gewerkt aan het opbouwen en inrichten van het jaren ’40 dorpje, het onderzoeken van de lokale W.O.II-verhalen en het maken van een interactief lespakket volgens Escaperoom-concept. Vandaag zijn we dan eindelijk officieel geopend met veel familie, vrienden & Burgemeester Frank Streng!
Leerlingen van een school bezoeken met de klas een excursie in een Oorlogsmuseum
22-6-2017

Eerste Schoolklas ontvangen

Vandaag was het zover, groep 6/7 van de Wegwijzer uit Opperdoes, beet de spits af als allereerste schoolklas ooit, om ons interactieve lesprogramma te testen. De kinderen en leerkracht waren zeer enthousiast en vonden de interactieve insteek, heel boeiend. Dat er nog vele scholen mogen volgen!
Bezoekers lopen naar de ingang van een museum over de Tweede Wereldoorlog waar legerauto’s voorstaan
18-6-2017

Meer dan 100 bezoekers

Vandaag ontvingen we voor het eerst meer dan 100 bezoekers op 1 dag! We deden als locatie mee aan het herdenkingsevenement ‘Operation Medemblik’. Dit evenement was een prachtige gelegenheid om meer bekendheid te generen, iedereen was zeer verrast over het bestaan van het Educatief W.O.II Centrum!
Museumbezoekers bekijken een ouderwets dorpje tijdens een Open Dag in een Oorlogsmuseum
6-5-2017

Eerste Open Dag

Vandaag was de allereerste Open Dag van het Educatief W.O.II Centrum met zo’n 40-50 bezoekers. De kinderen gingen speels op zoek naar de geheime tunnel en verborgen schuilzolder terwijl wij drieën rondleidingen gaven. De bezoekers waren verbaasd en lovend! Dat er nog vele bezoekers mogen volgen!
Statuten voor de oprichting van de stichting voor een museum
29-7-2014

Oprichting Stichting

Vandaag was de grote dag dat het oprichterspaar Robin & Sietske Rustenburg, hun Stichting Educatief W.O.II Centrum hebben opgericht. Robin als voorzitter, Sietske als secretaris en hun zoon Lars als penningmeester. Een nieuw hoofdstuk breekt aan, vele plannen en vastberaden deze weg in te slaan!